Az alig ismert Lánchíd

A főváros életében a 19. század közepétől meghatározó szerepet tölt be a Lánchíd. A Budavári Lakosok Szövetségével közösen szervezett rendezvényünkön Domonkos Csaba, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főosztályvezetője adott elő az egyedülálló építmény rendkívül gazdag történelméről.

A Lánchidat mindenki ismeri, sok történetet tudunk róla elmondani ismerőseinknek, külföldi látogatóinknak. Azonban, ha kissé megkapargatjuk a felszínt, kiderül, hogy valójában nagyon keveset tudunk a Lánchídról, sőt sok biztosra vett információ nem is igaz. Az elmúlt években végzett kutatások számos érdekes részletre világítottak rá, az előadás ezeket vette végig.

A híd elhelyezkedése rendkívül rossz, amelynek elsősorban műszaki oka van. A korabeli technikával máshova nem lehetett építeni, de még így is kora legmodernebb hídjának számított. Az 1849-ben átadott híd részben még fából készült, a kereszttartók öntött vasból és a láncok pedig kovácsolt vasból. Építése nem számított kifizetődőnek, nem is hozott nyereséget. Igaz, forgalma növelte a vámból befolyó adóbevételeket is, de a hídvámot 1918-ban eltörölték, így a fővárosnak saját forrásaiból kellett kigazdálkodni a híd fenntartását.

Valójában három Lánchídról lehet beszélni, illetve három korszakra lehet felosztani a híd építészeti történetét. Az 1849-től 1914-ig meglévő hidat William Tierney Clark mérnök tervei alapján építették fel. 1914-ben a Lánchíd átépítése mellett döntöttek, hogy megerősítsék és korszerűbbé tegyék Budapest ékkövét. A vasszerkezet átépítésénél ügyelni kellett arra, hogy a híd összképe ne változzon a munkálatok során, ezért az új szerkezetet a régihez hasonló alakúra tervezték, valamint a pilléreket és hídfőket nem módosították. Teljesen új acélszerkezetet biztosítottak a hídnak, mindezt csak magyar nyersanyagokból. A híd átépítésének terveit Beke József és Gállik István készítették. A második világháborúban a Lánchidat felrobbantották, amelyet 1949-ben újjáépítettek az 1915-ös tervek alapján, melyet 1949. november 20-án adtak át az eredeti híd avatásának századik évfordulóján.

 

A 20. században a Lánchídra keveset költöttek, karbantartási munkálatai is rendre elmaradtak. 2021 júniusában kezdődött el a régen várt és szükséges felújítás, amely remélhetőleg 2023 végére befejeződik.

BLA|kult 2022.10.21