A hajtogatás mint módszer – Hantai Simon művészete

Nemzetközi szinten a legmagasabban jegyzett magyar származású – ám itthon kevéssé ismert – kortárs művész, Hantai Simon életművéről tartott előadást Lovass Dóra esztéta BLA|kult programsorozatunk legutóbbi rendezvényén.

Hantai Simon a legismertebb magyar származású, nemzetközileg jegyzett kortárs művész. 2022-ben, születésének századik évfordulóját munkásságát átfogó, tematikus kiállításokkal ünnepelték hazánkban és világszerte. Az 1948-tól francia földön élő és alkotó művész a 20. század legfontosabb művészeivel, íróival és filozófusaival tartott fenn intellektuális kapcsolatot. Művészete ennek fényében túlmutat a képzőművészet határain, és olyan egyetemes eszmetörténeti jelentőségűvé vált, amelyet a nemzetközi műtárgypiac is egyre inkább értékelt. A szem paradoxonjai kifejezést Didi-Hubermann, francia filozófus alkalmazta Hantai Simon 1950-es évekbeli műveire, amelynek tükrében egy folyton változó, gondolatiságában és problémafelvetésében mégis állandóságra törekvő rendkívül izgalmas életművet tudunk elemezni.

Hanta Simon 1922-ben született Bián. 1941-48 a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult. 1948-ban elhagyta Magyarországot és 1949-től Párizsban élt és alkotott. 1948-1952 között csatlakozott André Breton és a szürrealisták köréhez. Az 1950-es évek végén szakított a szürrealizmussal és Bretonnal is. 1960-tól kezdett el készíteni „hajtogatásos” (pliage) módszerrel műveket. A „hajtogatásos” módszer abban rejlik, hogy az előzőleg összegyűrt vásznat befestette, miután megszáradt, kihajtotta, és az így kialakuló festéknyomokból létrejövő kép a vászon saját lenyomata lett.

A művei mesés összegekért keltek el a különböző aukciókon, több millió euró értékben vásárolták meg egy-egy művét.

BLA|kult 2023.03.13