A német választási kampány élesben
A Robert Schuman Institute, a Hanns Seidel Stiftung és a Századvég „Szövetségi parlamenti választások Bajorországban: tanulmányút politikai kommunikációs szakértők számára” címmel szervezett többnapos szakmai rendezvényt Münchenben, amelyen a Batthyány Lajos Alapítvány is képviseltette magát. A háromnapos intenzív programon alapítványunk részéről szakmai programvezetőnk, Pócza István vett részt.
A szakértők számára összeállított program a Hanns Seidel Stiftung (HSS) Müncheni központjában kezdődött, ahol a HSS Európai és Transzatlanti Párbeszéd Intézetének vezetője, Dr. Wolf Krug köszöntötte a több mint öt országból érkezett szakembereket. Ezt követően Dr. Gerhar Hirscher kutatásvezető ismertette a legfontosabb aktuális németországi politikai trendeket, amely kapcsán intenzív párbeszéd alakult ki a politikai és választási stratégiákról, a CDU és a CSU lehetőségeiről. A kutatók által ismertetett közvélemény-kutatási eredmények igen pontos képet adtak a német társadalom legfontosabb társadalmi kérdéseiről, a pártok és politikusok támogatottságáról. A müncheni kutatók arra hívták fel a figyelmet, hogy a német belpolitika jelenlegi tagozódása és szereposztása elsősorban a CDU és CSU középre húzásának, balra nyitásának eredménye. A baloldali pártok keveset változtattak programjukon és álláspontjukon. Az uniópártok ugyan a középre törekedtek, ezzel azonban utat nyitottak a jobboldalon az AfD számára, s egyszerre kellett versenybe szállni a baloldali és jobboldali szavazókért – ez pedig a német centrumpolitizálásban is jelentős kihívás.
A közvélemény-kutatási és politikai tanácsadókkal, szakemberekkel folytatott párbeszédet a Keresztényszociális Unió (CSU) központjában a kampányt vezető szakemberekkel és politikusokkal történő eszmecsere, a német választási kampány elméleti és gyakorlati működésének bemutatása követte. A résztvevők ennek jegyében megismerkedhettek a német pártok főbb kampányüzeneteivel, kampánytechnikáival, valamint a közösségi médiaoldalak német választási kampányban betöltött szerepével. A németországi trendek teljes mértékben illeszkednek azokba a nemzetközi folyamatokba, amelyek a közösségi média politikában való felértékelődését írják le. Ugyanakkor – dacára a koronavírus járványnak – a kampány Németországban sokkal inkább személyes jellegű és a választók is a személyes jelenlétet várják el – hangzott el a német politikai szakemberekkel folyatott találkozókon.
A többnapos eseményen lehetőség nyílt vezető német újságírók nézőpontjának és munkájának megismerésére, a német sajtó hazai és európai politikára gyakorolt hatásával kapcsolatos eszmecserékre, valamint a CDU/CSU pártszövetség ifjúsági tagozatának, a Junge Unionnak, illetve nőtagozatának Fraue Unionnak a politikában, illetve a választási kampányban betöltött szerepének megismerésére is. A járványhelyzet miatt ugyan kevesebb és koncentráltabb kampányeseményre kerülhetett csak sor, a választók láthatóan mégis elvárták a személyes kapcsolatot a pártokkal, hogy a jelöltekkel és az üzeneteikkel személyesen ismerkedhessenek meg.
A háromnapos program az abban résztvevő politikai kommunikációs szakemberek számára igen hasznosnak bizonyult, ugyanis jobb és mélyebb megértést biztosított a német belpolitika aktuális folyamatait, mozgatórugóit illetően, valamint személyes, testközeli betekintést engedett a német választási kampányba. A müncheni tapasztalatokról szakmai programvezetőnk az BLA|arena programsorozat „Németország, egy nappal a választások után” címet viselő rendezvényén is beszámolt.